30 juli 2017

Mer preffar och investmentbolag

Juli går mot sitt slut och tillsammans med månadens förvärvsparande har jag minskat i Betsson och Novo Nordisk. I båda fallen för att de fortfarande har en för stor vikt i portföljen och i Betssons fall för att jag tror de kommer att sänka utdelningen efter årsskiftet på grund av en tidigare meddelad ändring av sin utdelningspolicy.

Minskat i:

Betsson
Novo Nordisk

Betsson ligger nu på en portföljandel om 7,78 % vilken jag planerar att minska ännu mer under hösten. Novo Nordisk har en andel på 6,21 % och den skall också minskas rejält under hösten. Novo Nordisk har för närvarande en ganska låg utdelning men samtidigt en hög utdelningstillväxt, senaste året har den höjts med 19 %. Det är förmodligen en takt som inte är hållbar på sikt.

Som ersättning till dessa samt till nysparandet har följande inköp gjorts:

Pegroco Invest Pref
Amasten Pref
Gladstone Investment Corp
Acadian Timber

Det innebär att andelen investmentbolag ligger på 12,88 % just nu, preffarna uppgår till nästan 9 %. Dollarn har varit lite svag på sistone vilket gjort det fördelaktigare att köpa i US-dollar. Har nu nästan 10 % i USD vilket börjar kännas ganska lagom, om dollarna blir billigare kan jag tänka mig att öka i denna valutakategori.

Utdelningsprognosen fortsätter att stiga och har senaste månaden ökat med 2,17 % (juli mot juni). Från och med januari nästa år kommer jag att kunna börja mäta ökningen på rullande tolv mot samma månad förra året, då jag fått ihop mitt första basår med statistik.

Portföljen består nu av totalt 64 innehav. Aktuell direktavkastning uppgår till 5,19 % på aktuellt marknadsvärde och prognos.

2 kommentarer:

  1. Hejsan,
    Jag är ganska ny när det kommer till preferensaktier så jag har en liten fråga kring dina köp. Vad jag har förstått så vill man inte betala mer för preffar än vad inlösenpriset är? I Pegrocos fall är väl inlösen 115 kr och aktien står i 118,5 i skrivandes stund. Hur tänker du kring det? :) I Amasten är det ju annorlunda där preffens pris understiger inlösen med nästan 60 kr!
    Ha en trevlig söndag!

    //Jonatan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer, om man köper en preff till över inlösenkurs finns risken att mellanskillnaden mellan inköpspris och inlösen blir en förlust. Då Pegroco har förbundit sig att dela ut nästan 10 kr per pref och år innebär det att nuvarande mellanskillnad nästan är säkrad vid första utdelningen. Mitt innehav i Pegroco uppgår till knappt 0,8 % av portföljen.

      Radera